Tukin katkonta

Tarjouksia vertailemassa

Lehtikirjoitusten mukaan apteerauksella eli tukin katkonnalla on 5-15 % vaikutus tukkipuun saantoon eli siihen kuinka paljon puuta menee tukkikasaan ja kuinka paljon kuitukasaan. Jos mäntytukin hinta on 74 €/m3 ja kuidun 18 €/m3, on asialla iso merkitys myyjälle. Katkonnan vaikutus voi olla samaa luokkaa kun 5 €:n ero kuutohinnassa.

Tukin minimiläpimitalla ja käytetyillä katkaisupituuksilla on vaikutusta asiaan; jos pienempi läpimitta ja käytetään useampaa katkaisupituutta ja mukana on myös lyhyet mitat, on tukkipuun saanto parempi.

Käytännössä asiaa ohjaa metsässä monitoimikoneen tietokoneelle syötetty matriisi, jossa on katkontapituuksia ja tavoitteellinen jakauma eri pituuksille.

Kysymykseni on: Miten myyjä voi arvioida apteerauksen vaikutusta eri yritysten tarjouksiin? Mitä asiasta pitäisi kirjata sopimukseen? Miten sovittua voi valvoa?

Tiedän, että voi ottaa yhteyttä Metsänhoitoyhdistykseen, mutta olisi mukava itsekin tietää vähän lisää tärkeästä asiasta.

5

2036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyrkki69

Helppo nyrkkisääntö: jos ostaja tekee paperia/sellua, niin katkonta "huonompaa". Sahurit ottaa tukin tarkemmin talteen.

• ajatusten pohjaksi

Katkontamittojen ja minimiläpimittojen mukaan vaikuttaa myös käytetty ohjelmisto ja siinä valittu katkontatapa.

Lisäksi tehtaalta/sahalta voi tulla kesken päivän tilaus tietyn mittaisesta tukista, joka mielestäni kyseenalaistaa koko optimoinnin.

Alla olevassa esityksessä pari ehdotusta lopussa, mutta vaikka nuo olisikin jo testeissä todettu hyviksi ja sopimukseenkin kirjattu, niin ei kai niiden noudattamista pysty valvomaan mitenkään.

http://www.tay.fi/laitokset/mattiet/tilasto/uusiprojekti/seminar03/Jori_Uusitalo.pdf

• pöllivaara.

Asia on tosi vaikea,yhdistyksen miehet ovat saman ammatin kautta sukulaissieluja puuyhtiöitten ostopääliköitten kanssa,ja metsän omistaja on heille vain satunnainen yhteistyökummppani.

Luottamuksen (naiviuden)pitää olla todella suuri kun puukauppoja junailee,ja varsinkin jos joutuu tekemään kaupat ilman minkäänlaista omaa asiantuntemusta.

On kyllä paljon mielenkiintoisempaa antaa heidän yrittää kusta mielummin avoimeen silmään,kuin täysin ummistuneeseen silmää.

• jokke57

Muutamat firmat ostavat puut kokonaisena ja maksavat koko puusta könttäsumman,saavat sitten pätkiä mielensä mukaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      138
      2534
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      359
      1948
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1617
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1453
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1340
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1193
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      917
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      107
      889
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      762
    Aihe